Vedení města Liberce na konci března odstoupilo od svého záměru prodat Technické služby města Liberce, ještě předtím odpískalo prodej libereckého letiště. Beru to jako zadostiučinění a jednu z mála chvil, kdy si jako opoziční zastupitel mohu říct – naše aktivita měla smysl.
Před rokem začala Změna pro Liberec sbírat na ulicích potřebných 8.000 podpisů, abychom mohli po radnici požadovat vyhlášení referenda a prodej letiště a TSML tak alespoň pozdržet a získat čas. Za velkého úsilí se nám to nakonec podařilo a zastupitelstvo v červnu referendum vyhlásilo. „Díky“ pozměňovacímu návrhu zastupitelů za ODS, který podpořili i zastupitelé za Věci veřejné, USZ, ČSSD a Liberec občanům se referendum nekonalo v den parlamentních voleb, jak jsme navrhovali, ale nesmyslně 14 dní před nimi. I proto tak k referendu nepřišlo potřebných 35%, ale „jen“ 17% voličů, celkem 13 599 lidí.
Výsledek referenda nebyl pro radnici závazný, ale přesto jasný. Proti prodeji TSML bylo přesně 97,6 % hlasujících. Proti prodeji letiště pak podobných 96,6 % hlasujících.
Ještě krátce po referendu se ozývaly hlasy, že privatizace bude pokračovat, že referendum není závazné, ale to už jsme začínali tušit, že by naše snaha mohla dopadnout dobře.
Změna pro Liberec argumenty, proč TSML neprodávat, říká stále stejné. Město může být dobrý vlastník a hospodář, ale pak nesmí do vedení firmy dosazovat stranické funkcionáře, ale naopak schopné manažery. Náš plán je vlastně jednoduchý – ponechat politikům místa jen v dozorčí radě, do představenstva i vedení firmy vybrat schopné manažery a odborníky, stanovit pro firmu jasná a kontrolovatelná výkonová kritéria a zlepšit komunikaci a spolupráci mezi vedením města a touto městskou společností.
Vedení města změnilo názor až nyní, po více než roce. Kdyby nás lépe poslouchali, nemuseli jsme referendum dělat. Ale já osobně jsem rád, že referendum proběhlo, alespoň ukázalo, kdo chce hájit zájmy občanů, kdo chce skutečně zapojovat veřejnost do rozhodování a komu záleží na dlouhodobé prosperitě města více než na krátkodobém zisku.
Změna pro Liberec odvedla v tomto případě ukázku dobré organizační i taktické opoziční práce, když se jí podařilo dosáhnout svou aktivitou přesně toho výsledku, který chtěla. TSML i letiště zůstávají v majetku města, jejich případný prodej se stane součástí předvolební kampaně a občané města tak budou moci sami rozhodnout, zda prodávat či neprodávat, či případně jak.
Věřím, že i příběh prodeje letiště a TSML bude jedním z těch, na který si voliči na podzim vzpomenou, až se budou rozhodovat, komu dají mandát další čtyři roky spravovat naše město.
Jan Korytář
zastupitel a kandidát na primátora