V Liberci si sdílená růžová kola rychle získala srdce obyvatel podobně jako v Ostravě. Současné vedení Liberce se tento projekt rozhodlo pohřbít, byť si na něm před volbami dělalo kampaň. V Ostravě naopak sdílenou ekologickou cyklodopravu ještě více posilují.
Je duben 2018. Starostové pro Liberecký kraj v čele s hejtmanem Martinem Půtou a tehdejším kandidátem na primátora v Liberci Jaroslavem Zámečníkem startují předvolební kampaň (viz úvodní obrázek). Na oblíbených růžových kolech. Spousta fotek, úsměvů do kamer, řečí o podpoře ekologické, sdílené dopravy ve městě.
Je únor 2020. Rada města Liberce pod primátorem Jaroslavem Zámečníkem ze Starostů, shazuje ze stolu pokračování libereckého bikesharingu. Důvodem je politická nevůle dát na tento typ dopravy peníze i nechuť v projektu samotném pokračovat.
Starostové pro Liberecký kraj rozjížděli svou kampaň v roce 2018 na růžových kolech. Podpora bikesharingu jim nevydržela ani dva roky po volbách
Vedení města nechce dát 1,5 milion korun na pokračování tzv. růžových kol. Jenomže Liberec mohly stát růžová kola podstatně méně. Již loni se rada města nevyužila již získanou dotaci 2 milionů Kč ze Státního fondu životního prostředí, kterou připravilo předchozí vedení v čele se Změnou pro Liberec, a rozhodla se financovat systém z rozpočtu města.
Primátor Jaroslav Zámečník odpověděl s poněkud klasickou politickým tónem: „“Přál bych si, aby bikesharing byl. Ovšem je otázka, jestli je to ještě reálné. Asi ano, třeba by nezačal 1. dubna, ale třeba 1. května nebo podobně,“ uvedl primátor na tiskové konferenci na konci února.
V Ostravě jdou ale jinou cestou. Tento týden tam startuje již třetí sezóna sdílených kol, město jejich provoz podporuje a boduje tím u občanů. Loni město bikesharing podpořilo částkou 4,2 milionu korun, předpoklad pro rok 2020 je 6,5 milionu korun. Ostravané budou mít letos k dispozici 900 sdílených kol, což je o 300 kol více než loni.
Za uplynulé dva roky provozu si občané Ostravy i návštěvníci města službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají. Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 tisíc kilometrů, loni si za osm měsíců bezmála 35 259 registrovaných uživatelů připsalo na své konto celkem 521 395 kilometrů.
„S potěšením sledujeme, jak v Ostravě nacházejí oblibu alternativní druhy dopravy přátelské k životnímu prostředí, a jak se také díky tomu mění životní styl Ostravanů na zdravější, aktivnější. Věříme, že se provozovatelé bikesharingu v budoucnu v Ostravě obejdou i bez veřejné podpory, protože sdílená kola se pro lidi stanou nedílnou součástí přepravy po městě,“ uvedla pro Deník resortní náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
V Ostravě letos město pro své občany připravilo o 300 sdílených kol navíc
I v Liberci po zavedení sdílených růžových kol, tzv. růžovek, jak se pro ně pod Ještědem rychle vžil název mezi lidmi, přišlo nadšení mezi lidmi. Jen za první tři měsíce roku 2018 celkem 4.300 lidí, kteří si kola půjčili bezmála 22 tisíc krát. Náklady na jednu jízdu tak dosáhly cca 16 Kč. Ze celou první sezonu šlo celkem o 43 tisíc jízd.
Po změně politického vedení na městě a nástupem koalice Starostů, ANO a ODS, která v roce 2019 zakázala volně odkládat kola na městě, čímž do značné míry pohřbila jejich smysl, klesl počet jejich výpůjček o 43%, byť bylo k dispozici 100 kol oproti 60 kolům z roku 2018. Dnes to vypadá, že letos už nebudou žádná.
Foto: Starostové pro Liberec, Moravskoslezský deník