Hejtman Půta chce být ministrem dopravy. Obžalobě z korupce a slibům veřejnosti navzdory

Náš Liberec o tom psal, jako jediné médium, již před měsícem. Ačkoliv hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) sliboval svým voličům, že chce celé čtyři roky pracovat pro kraj, ve skutečnosti má ambice vyšší. Rád by byl ministrem dopravy. Přitom Půta je obžalován z korupce a zneužití pravomocí, když pomáhal firmě Metrostav, klíčovému příjemci státních dopravních zakázek, při získání dotací na podezřelou zakázku v Liberci.

Ještě v květnu hejtman libereckého kraje Martin Půta ujišťoval své voliče, že chce pracovat celé 4 roky pro kraj. „Ještě bych rád připomněl důvody, proč jsem se já osobně v letošních parlamentních volbách rozhodl nekandidovat. Jednak jsem lidem loni na podzim při krajských volbách slíbil, že budu celé čtyři roky pracovat pro náš region a už dřív jsem řekl, že se do celostátní politiky naplno vrátím tehdy, až skončí pravomocným rozsudkem soud ohledně kostela Máří Magdalény. A to vzhledem k rychlosti soudů v České republice jen tak brzy nebude,“ uvedl k začátku kampaně Pirátů a Starostů 18. května Martin Půta.

Dnes je přesto členem vládního týmu koalice Pirátů a STAN a jejím nominantem na ministra dopravy (viz https://www.pirati.cz/tiskove-zpravy/Pirati-Starostove-kandidati.html ). Zda chce zvládat současně post hejtmana i ministra dopravy ,není jasné. O tom, že chce být hejtman Půta ministrem dopravy a že tuto informaci šíří v podnikatelských kruzích, informoval Náš Liberec již 28. května. Vycházeli jsme od informací z ověřeného zdroje, který potvrdil, že sám hejtman o svém ministerském angažmá sám informuje v podnikatelských kruzích.

Půtovu účast ve vládě kolaice Pirátů a STAN podmiňuje očisťujícím rozsudkem, ale je otázkou, zda je to myšleno vážně. Ať vzhledem k délce procesu nebo i k výše protichůdným vyjádřením. Půta je v současné době obžalován z korupce a zneužití pravomocí, kdy jej státní žalobce viní, že pomáhal společnosti Metrostav ohýbat dotační řízení na přestavbu kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, která měla být podle policie předražená o zhruba 24 milionů korun.

Přitom právě společnost Metrostav, s jejímiž manažery se Půta netransparentně scházel na utajovaných (ale policií monitorovaných) schůzkách, je zásadním příjemcem státních zakázek v oblasti dopravy. Metrostav je zatím nepravomocně odsouzen za korupci. Firma ale výstavbu silnic a dálnic převedla do dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure, což se nelíbí konkurenci a dokonce hrozí zásadní ohrožení a zdržení staveb.

Kandidát na ministra dopravy, liberecký hejtman Martin Půta, přitom vidí ve stavbě silnic a dálnic svou prioritu. „Prioritou budou investice do dálnic, silnic a železnic, za významné považuji systém kontroly jejich efektivnosti a využití národních a evropských zdrojů s hlavním cílem dokončení dálniční sítě a propojení Česka se sousedními zeměmi. Česká Republika potřebuje dlouhodobý program modernizace železnice, která do hodiny propojí Prahu s krajskými městy a zkrátí cestu mezi regiony. Mezi vlaky, autobusy a městskou dopravou vytvořit spolupracující, rychlý a kvalitní dopravní systém nabízející alternativu individuální silniční dopravě bez ohledu na to, zda ji platí stát, kraje nebo obce. MD bude dlouhodobě finančně podporovat rozvoj a opravy krajských silnic a výstavbu obchvatů. MD potřebuje svého ministra na plný úvazek,“ uvádí v předvolebním materiálu Půta.

S jeho příchodem na Ministerstvo dopravy lze tak mít oprávněné obavy, že by firmy jako Metrostav  , který je obžalován ve stejné kauze jako Půta, získaly mocného spojence a pomocnou ruku při pokračování svých dosavadních praktik.

Bez zajímavosti není ani fakt, že kandidátem na ministra spravedlnosti za STAN je europoslanec Jaroslav Polčák. Ten místo, aby stál za justiční soustavou České republiky, bez důkazů obviňoval policii a státního zástupce ze spiknutí proti hejtmanu Martinu Půtovi.

„Je to pozitivní signál, že v České republice nelze jakoukoli osobu odsoudit bez důkazů, jen na základě spekulací či závisti jejích konkurentů. Považuji toto rozhodnutí soudu jako očištění Martina Půty jako hejtmana i jako člověka. Je až neuvěřitelné, jak jednoduché může být v této zemi pošpinit pověst komunálních i krajských politiků,“ komentoval loni europoslanec a právník Polčák osvobozující, ale Vrchním soudem zrušený rozsudek.

Hejtman Půta byl sice v roce 2020 obžaloby zproštěn, ale rozsudek libereckého soudce Petra Neumanna, který například osvobodil i ty, kteří se přiznali, budil pochybnosti. Na začátku letošního roku jej v plné míře zrušil a silně zkritizoval Vrchní soud. Kauza tedy pokračuje.

Případ se táhne od roku 2014, kdy bylo obžalováno 13 fyzických a čtyři právnické osoby. Protahování případu mají nejvíce na svědomí obžalovaní, kde zejména společnost Metrostav stále předvolává nové svědky a znalce. Ale i libereckému hejtmanu Půtovi se povedlo proces protáhnout, když v roce 2018 dosáhl posunutí jeho začátku na termín až po tehdejších komunálních volbách.

Kostel rekonstruovala firma Metrostav za 65 milionů, podle obžaloby bylo výběrové řízení zmanipulované v její prospěch a zakázka předražena o 24 milionů. Státní zástupce pro hejtmana navrhuje pět let vězení za přijetí úplatku a zneužití pravomoci úřední osoby. Půta podle spisu přijal úplatek v souvislosti s opravou kostela sv. Máří Magdalény, měl dostat 830.000 korun, vyplaceno mu podle obžaloby bylo 530.000 Kč. Půta obvinění odmítá.

Subscribe
Upozornit na
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Veřejné zakázky a opravy komunikací v Liberci jsou jako špatný vtip. Rekonstrukce ulic V úvoze a Voroněžská začaly v červnu, v červenci měly být
Liberec bude mít příští rok nebývale vysoký schodkový rozpočet. Vedení města počítá s výdaji zhruba 4,7 miliardy korun, nicméně příjmy mají být pouze
Zastupitelé Libereckého kraje tento týden schválili smlouvu za 28 milionu se společností ČEZ, které má zajistit připojení plánované FVE v Ralsku do sítě i
Jméno bývalého náměstka hejtmana Libereckého kraje za Piráty Zbyňka Miklíka se skloňuje v souvislosti s možným angažmá v nových společnostech, skrze které chce kraj