Zajímavá názorová přestřelka se odehrála na zasedání zastupitelstva Liberce. Člen opozice Jindřich Felcman (Změna/Zelení) se pokusil předložit návrh, ve kterém tvrdí, že město Liberec chystá „dotační fixl“, aby získalo prostředky z Evropské unie. Město chce o 130 metrů posunout tramvajovou zastávku, aby město získalo dotaci na problematický a drahý parkovací dům, který si přeje hejtman Martin Půta. Primátor Jaroslav Zámečník a jeho Starostové pro Liberecký kraj vůbec nepřipustili diskusi ani zařazení bodu na program.
Vedení Liberce přišlo s podivným nápadem – je jím přesun zastávky Rybníček o cca 130 m směrem k OC Forum. Úsek trati Fügnerova – nový Rybníček se tak zkrátí na cca 300 m, úsek nový Rybníček – nádraží se prodlouží na cca 700 m. Zastávka se odsune od hlavních cílů cestujících, jako jsou finanční úřad či nový obytný komplex na Rybníčku. Naopak se přisune k OC Forum, který už jednou zastávkou – Fügnerovou – obsloužen je.
Proč takové, na první pohled nesmyslné manévry s tramvajovou zastávkou? Vysvětlení je v Liberci prosté: aby byly veřejné peníze na podivnou stavební zakázku. Město Liberec totiž tak bude předstírat, že plánovaný parkovací dům u krajského úřadu je parkovací dům v režimu „park&ride“. Tento typ parkovacích domů je totiž podporován dotačním programem IPRÚ, který vyžaduje maximální vzdálenost zastávky MHD a parkovacího domu 200 m. Po přesunu zastávky to vychází těsně, ale přece – 198 m.
Opoziční zastupitel, který na tento podivný manévr upozornil, Jindřich Felcman ze Změny/Zelených se k tomu dokonce na posledním zastupitelstvu pokoušel prosadit návrh, který by ironickým způsobem situaci popsal. Navrhoval, aby se zastávka, která se má přesunout a která reflektuje věčný boj současného vedení města a kraj s předlistopadovým režimem přejmenoval na „Česká cesta“. To podle Felcmana lépe a aktuálněji vystihuje českou a zejména libereckou politiku, která kde může, sáhne k fixlování.
„Celý tento záměr tak odpovídá veskrze české tradici při nakládání s evropskými pravidly a veřejnými penězi placenými z kapes občanů EU. V Liberci velmi trefně navazuje např. na projekt „Centra geotermálního využití energie“ v kostele Máří Magdaleny, v měřítku ČR např. na projekt Čapího hnízda realizovaného „malou či střední firmou“. Z toho důvodu navrhujeme v rámci přesunu souběžné přejmenování zastávky,“ uvádí ve svém návrhu Jindřich Felcman a navrhuje nový název.
„Název „Česká cesta“ jasně poukazuje na výše popsanou tradici fungování českých politiků v prostředí EU a její kohezní politiky. Občanům Liberce, kteří se budou bezpochyby podivovat nad tak dopravně a urbanisticky nesmyslným opatřením, nový název zastávky na jejich rozpaky ihned odpoví. V neposlední řadě se ustoupí od nynějšího neuvěřitelně rozvitého názvu zastávky „Rybníček – Zastávka Reného Matouška a dalších libereckých signatářů Charty 77“, který se taktéž s pochopením libereckých občanů nesetkal. 32 let po pádu předlistopadového režimu je vhodné si připomínat i aktuálnější milníky českých dějin. Bezuzdné vysávání evropských peněz pomocí fixlů a podvodů k nim jistě patří,“ opoziční zastupitel.
Felcmanova snaha dostat tento bod ale narazila u současné koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS. Primátor Jaroslav Zámečník pro jeho zařazení odmítl hlasovat. „Já jsem materiál nečetl, protože nebyl zařazen včas. Materiály se předkládají 7 dní dopředu, já tedy pro ten váš návrh hlasovat nemohu,“ odpověděl primátor Jaroslav Zámečník. Když mu zástupci opozice přečetli příslušné pasáže z jednacího řádu, které dokládají, že lze materiály předkládat i jinak, dal o zařazení Felcmanova bodu hlasovat, ale hlasy Starostů, ANO a ODS se na pořad jednání nedostal.
Vedení města Liberec tako koná evidentně na přání hejtmana Martina Půty, který je zároveň stranickým šéfem Starostů, kteří v Liberci vládnou. Pokud byla z podobně podezřelého chování měl v budoucnu Liberec problémy, bude za něj pykat jen město, kraj ani hejtman nikoliv.
Náš Liberec již v minulosti ukázal, že projekt parkovacího domu u krajského úřadu, který Půtovi například pomáhají prosazovat liberečtí Piráti v čele s krajským náměstkem Zbyňkem Miklíkem, je celkově podezřelý. Původně měl stát necelých 70 milionů, ale zejména po krajských volbách jeho cena záhadně vystřelila více jak 3 x nahoru. Dnes se mluví o částce 206 milionů, aniž by bylo řádně zdůvodněno proč.
Náš Liberec také doložil, že jinde se staví podobné parkovací domy výrazně levněji, jako například v sousední Mladé Boleslavi, kde parkovací dům pro místní nemocnici postavil Středočeský kraj za téměř 3 x nižší částku v přepočtu na parkovací místo. Rovněž je pochybný smysl celé akce, když přímém sousedství plánovaného parkhausu stojí další dva, z velké míry neobsazené parkovací domy.
Pokud se tedy Liberec dopustí, z povelu hejtmana a kraje, podobných machinací při získání evropských dotací, bude to další podezřelá tečka na projektu tohoto parkovacího domu v Liberci.