Další volební slib Starostů padá: Tramvaj do Rochlice nebude. Minimálně příštích šest let

Cestování v MHD na největší liberecké sídliště v Rochlici je dlouhodobě bolavé místo liberecké veřejné dopravy. Momentem, který to vyřeší, mělo být zavedení tramvajové linky do Rochlic. Jenomže nebude. Vládnoucí koalice projekt de facto odpískala, a nebude na něj žádat ani evropské dotace, a to minimálně do roku 2028. Vládnoucí Starostové měli přitom zrychlení výstavby tramvajové trati ve svém předvolebním programu.

V roce 2018 to byla jedna z priorit Starostů pro Liberecký kraj, kteří následně drtivě vyhráli volby. Garantem zrychlení výstavby tramvajové trati do Rochlice byl sám tehdejší lídr Starostů a dnešní primátor, Jaroslav Zámečník.

„Zrychlíme přípravu výstavby nové tramvajové trati do Rochlice,“ píše se v Hlavních programových prioritách Jaroslava Zámečníka v roce 2018. V roce 2022, téměř na konci čtyřletého volebního období, je ale všechno jinak. Tramvaj do Rochlice dokonce nefiguruje ani na seznamu projektů Integrovaného rozvoje území (ITI), které se mají v Liberci a okolí realizovat do roku 2028 za evropské peníze.

Město se dokonce, podle primátora, vrací k myšlence přezkoumat tzv. horní variantu, tedy, že by tramvaj jezdila do Rochlice kolem sídliště Broumovská, kterou již jednou opustilo. Důvodem je, že si vedení města nechalo za více než 800 000 korun vypracovat od brněnské společnosti studii, která tvrdí, že by výstavba tzv. dolní varianty vedoucí od Rybníčku přes ulici Dr. Milady Horákové až na Dobiášovu vyšla na 1,7 miliardy korun.

„Příprava projektové dokumentace k výstavbě tramvajové trati do Rochlice byla Zastupitelstvem města Liberec uložena v r. 2017 Dopravnímu podniku města Liberce a Jablonce nad Nisou s předpokladem, že odhadované náklady stavby budou 800 milionů Kč a k výstavbě nebude potřeba žádných rozsáhlých výkupů pozemků a demolic objektů,“ uvedl pro Náš Liberec primátor Zámečník.

„Předložená dokumentace pro územní rozhodnutí s odhadovanými náklady 1,7 miliardy Kč a výkupy a demolicemi za 200 milionů Kč bohužel potvrzuje, že už v r. 2017 tehdejší vedení města neříkalo pravdu nebo přinejmenším nemělo o budoucích nákladech reálné představy. Navíc další etapa do Vesce by měla přijít na dalších 750 milionů. Z tohoto důvodu jsme za náš zastupitelský klub Starostů navrhli, aby se znovu prověřila varianta trasy do Rochlice přes Broumovskou. Na plánované trase přes Broumovskou by přitom k žádnému výkupu pozemků a bourání domů dojít nemuselo,“ dodal primátor.

Jenomže věc má háček. Bývalé vedení města v čele se Změnou pro Liberec skutečně připravilo dolní variantu v daleko levnější variantě, zejména bez masivních demolic, zejména na rochlické ulici Na Žižkově. Ale pokud se podíváme na tehdejší hlasování, zjistíme, že ji podpořili i tehdy opoziční Starostové, dokonce i samotný dnešní primátor Jaroslav Zámečník, který ji dnes kritizuje.

Podle zástupců opozice Starostové, ODS i ANO v přípravě rochlické tramvajové trati prostě selhali, za téměř celé volební období, tedy 3,5 roku na projektu nepracovali a dnes k ní, podle opozice, nechali pouze vypracovat studii, která má zdůvodnit, „proč to nejde“.

„Po 3,5 letech zde máme takřka stejnou projektovou dokumentaci, pouze přibyly další demolice. Za 3,5 roku se tedy takřka nepokročilo! Nejsou zajištěny výkupy pozemků, podrobnější prováděcí dokumentace, nic. Výsledkem toho je, že na tramvaj do Rochlice není možné čerpat miliardy, které jsou na rozvoj tramvajových tratí připravené nyní v novém programovém období ITI. A Starostové chtějí navíc teď udělat dva kroky zpět a znovu „prověřovat“ horní variantu,“ uvedl na adresu Starostů opoziční zastupitel Jindřich Felcman, který je zároveň i územním plánovačem.

Horní varianta tramvajové trati do Rochlice přes Broumovskou byla navíc v minulosti opuštěna z jednoduchého důvodu. A to, že by na své trase obsloužila daleko méně cestujících než varianta spodní, přes ulici Dr. Milady Horákové. Podstatným argumentem například bylo, že lidé bydlící na sídlišti Broumovská nebudou do centra města cestovat oklikou přes Rochlice a spodní varianta je pro cestující i časově kratší.

Subscribe
Upozornit na
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Radnice vydalo Manuál veřejného prostranství pro město Liberec – modrozelená infrastruktura. Má se jednat o vademecum, podle kterého se má nakládat s veřejným prostorem.
Kauza, kterou tento týden otevřel Náš Liberec a ve které jde o podezřelou zakázku na nákup technologií na úpravu vody za 6 milionů pár
Překvapení se nekoná. Podle rozhodnutí komise pro výběr zhotovitele nového plaveckého bazénu na Tržním náměstí a následně i Rady města, by měl bazén stavět
Vedení libereckého bazénu, ve kterém figuruje politik a radní města z TOP 09/Starostů pro Liberecký kraj, zadalo na poslední chvíli zakázku na úpravy vody