Josef Šedlbauer byl odvolán z funkce místopředsedy představenstva dopravního podniku

Včerejší jednání Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (Jablonec nad Nisou má méně než 1%) mělo zajímavou dohru. Na návrh jabloneckého zástupce Karla Dlouhého (ODS) byl z funkce místopředsedy představenstva odvolán Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec), který je známý svou kritikou de facto pozvolné privatizace dopravního podniku společností Busline. Pro Šeldbauerovo odvolání hlasovali i dva zástupci ze tří z hnutí Ano, které je se Změnou v koalici na liberecké radnici.

Na konci jednání, v  bodě „Různé“,  předložil člen představenstva Karel Dlouhý návrh na odvolání Josefa Šedlbauera z funkce místopředsedy dopravního podniku. Pro jeho odvolání se vyslovili zástupci ODS (Karel Dlouhý), ČSSD (Lukáš Pleticha), Starostů pro Liberecký kraj (David Václavík) a překvapivě i zástupci libereckého ANO 2011 (Jaroslav Šrajer a Pavel Šulc). Proti odvolání byli zástupci Změny pro Liberec (Jiří Čeček, Jiří Římánek) a předseda představenstva za ANO Martin Čulík.

Zástupce vlastníka, náměstek Tomáš Kysela z ANO, se z jednání omluvil. Na Šedlbauerovo místo byl zvolen následně právě Pavel Šulc z ANO. Šedlbauer zůstává členem představenstva, ztrácí ale možnost jednání.

Josef Šeldbauer je známý svojí kritikou nestandardních vztahů mezi DPMLJ a firmou tající svou majetkovou strukturu – Busline, která ještě v době primátorování Jiřího Kittnera získala bez výběrového řízení kontrakt na zhruba 40% autobusových linek. Téměř současně se stal, rovněž bez výběrového řízení, ředitelem DPMLJ Luboš Wejnar z vedení firmy Busline.

 Podle kritiků se Šedlbauerem v čele Busline jezdí pro Liberec za předraženou cenu a dopravnímu podniku (a tedy Liberci jakožto téměř 100% vlastníkovi)  tak utíkají částky v řádech desítek milionů ročně. Podezřelé zakázky kolem Busline ale pokračují i nadále, například tendr na dodávku nafty pro DPMLJ a další společnosti, kterou za podivných okolností vyhrála společnost narychlo založená švagrem jednatele Busline se sídlem v Karibiku za ceny vyšší než maloobchodní. Dodávku nafty přitom, jak dokázal náš server, ve skutečnosti  zajišťovala právě Busline. Společnost Busline má rovněž nezvykle silné kontakty na většinu libereckých stran – Starosty pro Liberecký kraj, ČSSD, ODS i KSČM.

Šedlbauer tyto vztahy, jejichž kvantita i kvalita nemají obdoby v celé republice, kritizuje dlouhodobě a nedávno prosadil vypracování auditu, který měl podle jeho vyjádření nestandardnost a nevýhodnost smluv s Busline potvrdit. Informoval o tom dokonce i zaměstnance podniku a veřejnost, za což schytal kritiku svých koaličních kolegů, ač s nimi byl, dle svého tvrzení, na takovém kroku předem domluven.

Postup ohledně auditu a dalšího vyjednávání byl přitom dohodnutý na poslední Radě města, odvolání Šedlbauera pak tedy přišlo celkem neočekávaně.

Ke svému odvolání i způsobu, jak k němu došlo se pro náš server Josef Šedlabuer vyjádřil: „Odvolání přišlo nečekaně, na závěr jednání.  Očekával jsem, že platí to, na čem jsme se dohodli na Radě města. Moje odvolání proběhlo bez jakékoliv diskuse.“

Postup svých kolegů zhodnotil liberecký primátor Tibor Batthyány (ANO 2011): „V Radě města bylo odsouhlaseno, že se Josef Šedlabuer má zúčastnit vyjednávání s BusLine. To snad platí. Co se týče odvolání, upozornil jsem na to Josefa Šedlabuera už odpoledne s tím, že naši lidi v představenstvu jsou svéprávní  a berou zodpovědnost za fungování firmy. Nijak jsem je neinstruoval, nemám to zapotřebí.“

To ale Josef Šedlabuer odmítá: „Nikdo mě předem neupozorňoval, možn mi primátor říkal, že jsou na mě někteří naštvaní, ale o odvolávání nikdo nemluvil. Dokonce se ještě na jednání představenstva dopravního podniku situace kolem auditu a jednání s Busline probírala. Odvolání pak přišlo náhle na závěr. Odpovědi, že si každý může hlasovat, jak chce a je své svéprávný beru jako úsměvné, takto se dá omluvit cokoliv.“

Zda tento nečekaný krok může ohrozit fungování koalice na liberecké radnici je otázka. Primátor Batthyány to odmítá s tím, že se jedná jen o jeden střet ohledně fungování jednoho zástupce města  v dopravním podniku.

Jan Korytář, statutární zástupce primátora za Změnu pro Liberec se k situaci vyjádřil.“ „Věřím, že jde spíše o nedorozumění či určitou neprozíravost na straně našeho koaličního partnera a nikoliv záměr. Za nás můžu jednoznačně říct, že toto je zcela nepřijatelný způsob řešení jakýchkoliv problémů v rámci koalice. Není možné, aby si členové koalice sami mezi sebou odvolávali vlastní lidi, kam taková politika vede, je myslím velmi dobře vidět třeba v Praze. Požádal jsem ANO o svolání mimořádného koaličního jednání, kde věřím, že najdeme způsob, jak tuto situaci vyřešit. Co se týče vztahu DPMLJ a BusLine, probíhajícího auditu a možných úspor pro město, to v současné době nechci komentovat, ale myslím, že je zřejmé, o co se v DPMLJ hraje.“

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Veřejné zakázky a opravy komunikací v Liberci jsou jako špatný vtip. Rekonstrukce ulic V úvoze a Voroněžská začaly v červnu, v červenci měly být
Liberec bude mít příští rok nebývale vysoký schodkový rozpočet. Vedení města počítá s výdaji zhruba 4,7 miliardy korun, nicméně příjmy mají být pouze
Zastupitelé Libereckého kraje tento týden schválili smlouvu za 28 milionu se společností ČEZ, které má zajistit připojení plánované FVE v Ralsku do sítě i
Jméno bývalého náměstka hejtmana Libereckého kraje za Piráty Zbyňka Miklíka se skloňuje v souvislosti s možným angažmá v nových společnostech, skrze které chce kraj