Ředitel dopravního podniku Wejnar odchází do Jablonce, Busline v Liberci zůstává

Ředitel libereckého dopravního podniku Luboš Wejnar opouští svůj post a nastoupí v nově vzniklé společnosti Jablonecká dopravní. Wejnar byl vždy spojen s kontroverzní firmou BusLine, která na základě kritizovaných smluv pro obě města i kraj zajišťuje autobusovou dopravu. Wejnarovým odchodem z Liberce ale BusLine jenom posílí.

Wejnar má nastoupit do čerstvě založené firmy Jablonecká dopravní a.s. od 1. května 2018. Firma má v Jablonci zajišťovat autobusovou dopravu od 1. ledna 2019, kdy zároveň Jablonci vyprší smlouvy s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou platné od roku 2009.

Wejnar spolu s BusLine do Liberce

Luboš Wejnar začínal jako pracovník ČSAD v Jablonci nad Nisou. Jeho kariéra je ale spjata zejména s firmou BusLine, která roky urputně ukrývá své skutečné majitele a přitom pro Liberec, Jablonec nad Nisou i Liberecký kraj zajišťuje autobusovou dopravu. V Jablonci nad Nisou stoprocentně, v Liberci téměř ze 40ti procent a pro Liberecký kraj pokrývají její autobusy největší část.

Luboš Wejnar byl členem vedení a představenstva společnosti BusLine do konce roku 2011. Přitom BusLine získal na základě smlouvy z roku 2009 podepsané bývalým primátorem Liberce Jiřím Kittnerem (ODS) smlouvu bez výběrového řízení na obsluhu 40ti procent autobusových linek libereckého dopravního podniku po dobu deseti let.

Spolu s tím proběhla fúze libereckého a jabloneckého dopravního podniku, kde Jablonec nad Nisou má pouhých 0,38% , ale ve společném novém Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ)získal významný počet členů v orgánech společnosti, kde zasedli lidé jako například Miroslav Pelta, jehož fotbalový klub BusLine sponzoruje. Pro mnohé kritiky byla fúze jen prostředkem, jak se mohl BusLine dostat do Liberce z Jablonce nad Nisou, kde původně vznikla a ovládala tamní MHD ze 100 procent.

V roce 2010 se Wejnar stal ředitelem tehdy nového DPMLJ a působil tak zároveň ve vedení BusLine, která se stala kontroverzním způsobem dodavatelem nově založeného podniku obou měst. Po celou dobu působení BusLine v Liberci provázela tento outsourcing kritika některých zastupitelů (zejména Změny pro Liberec a Josefa Šedlbauera), kteří poukazovali, že BusLine jezdí za přemrštěné a netržní částky, které město stojí ročně několik desítek milionů více, než kdyby si jezdilo svými autobusy samo.

Šedlbauerovu kritiku, která ho stála místo předsedy představenstva a spoustu osobních útoků například ze strany médií společnosti S group holding/Syner, jejíž hokejový klub BusLine rovněž sponzoruje, ale potvrdili nezávislé audity a dnes o nevýhodnosti smluv s BusLine podepsaných Jiřím Kittnerem veřejně málokdo pochybuje.

Wejnar zpět do Jablonce, BusLine ale v Liberci zůstává

Většina politických stran je s BusLine přímo spojená od jejího začátku (podrobněji například ZDE), nevyjímaje zastupitele zvolené za ANO. Ukázalo se to například na sklonku loňského roku, kdy předseda představenstva Pavel Šulc (zvolen za ANO) poslal BusLine zhruba 30 milionů z účtů dopravního podniku, a to v rozporu s přáním představenstva.

Šulcův krok ve vedení města vzbudil odpor ze strany Změny pro Liberec, která žádala jeho odvolání. Tomu se ale postavil Šulcův přítel a spolustraník primátor Tibor Batthyány. Batthyány i jeho kolegové zvolení za ANO spolu s opozicí zablokovali i návrh na odpolitizování představenstva dopravního podniku, což by znamenalo i Šulcovo odvolání (pro tento krok byl pouze náměstek Tomáš Kysela z exANO).

Za situace, kdy Luboš Wejnar odchází do čerstvě založené Jablonecké dopravní a.s., kde má BusLine své silné kořeny a kdy se uvolní místo ředitele dopravního podniku, může část pravomocí převzít právě Pavel Šulc, který je BusLine, jak dokázaly jeho kroky, náležitě nakloněn. To vše za situace, kdy ANO s opozicí zablokovalo i  zvolení delegáta Liberce na valnou hromadu dopravního podniku, kde by mohl patřičné změny navrhnout.

Pro společnost, která vždy ukrývala své skutečné vlastníky skrze anonymní akcie a sídla na adresách od Grenadin po Kypr, to může znamenat dvojí výhru a to, že bude mít své oddané lidi jak v Liberci, tak v Jablonci nad Nisou a situaci pojištěnou i po uplynutí desetileté smlouvy podepsané v roce 2009 Jiřím Kittnerem.

 

 

Subscribe
Upozornit na
37 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová