Liberecký kraj nezvládl situaci s autobusovým nádražím a nechal propadnout dotaci 160 milionů korun, za kterou mohl v Liberci nový terminál stát místo současných shnilých stavebních buněk. Nyní kraj ale opět přichází s ujišťováním veřejnosti, že nový terminál bude. Jenže až v roce 2032 a navíc to vůbec není jisté. Ani to, zda terminál bude stavět vůbec kraj.
Liberecký kraj tvrdí, že se dohodl s městem na dalších konkrétních krocích, na jejichž konci by měla vzniknout tzv. Central station v prostorách libereckého vlakového nádraží, která by měla zahrnovat autobusový terminál i parkovací dům. Vše doplňuje líbivá vizualice a návrh harmonogramu, podle kterého by Central station měla vzniknout.
V roce 2032 má být hotovo
Harmonogram počítá se třemi etapami. V té první, která by měla začít letos a skončit v roce 2025 by měly být odstraněny shnilé stavební buňky a prostory terminálu by se měly přesunout na do bývalé budovy Uranu.
V druhé etapě, tedy do roku 2030, by mělo dojít sloučení autobusového a vlakového nádraží, vybudování obslužné komunikace včetně související infrastruktury a kvalitního veřejného prostoru před a za hlavní budovou železničního nádraží, rekonstrukci tunelu a následná rekultivace území po autobusovém nádraží a vznik centrálního parku nad tunelem.
Vše by mělo končit třetí etapou v roce 2032, kdy by se mělo realizovat rozšíření odbavovací haly, budovy administrativy či prostorů pro parkování, dostavba městských bloků v oblasti parkovacího domu a výstavba hřiště u parku nad tunelem.
Projekt je identický v řadě věcí, se kterými počítal původní projekt, který v minulém volebním období připravila Změna pro Liberec a který na kraji a na městě vládnoucí Starostové nezvládli.
Kde na to ale vzít a kdo to vůbec má stavět?
Jenomže: za co chce ale Liberecký kraj stavět, není jisté. Vedení kraje zatím netuší, kde na projekt sehnat peníze. Dokonce není jisté ani to, že terminál má stavět Liberecký kraj. Tomu přitom na začátku roku 2019 město Liberec předalo hotový projekt se sehnanou dotací zhruba 160 milionů korun s tím, že kraj celou věc realizuje lépe. To se nestalo, hejtman projekt nezvládl a dotace propadla.
„Vybudování terminálu bude úkolem Libereckého kraje s podmínkou získání vhodných dotačních prostředků. Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje s městem. I zde bude potřeba zajistit vhodné dotační zdroje. V případě, že by parkovací dům měl vybudovat kraj, musí navíc s městem vyřešit majetkoprávní vztahy.,“ píše se ve včerejším vyjádření Libereckého kraje.
Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) spolu se svým náměstkem Zbyňkem Miklíkem z Pirátů věří, že vše bude na dobré cestě. „Původní projekt nevyhovoval z dopravního hlediska. Po intenzivních jednáních se statutárním městem Liberec již máme konkrétní časovou představu o stavebních pracích. Veřejnost si všimne prvních změn již letos,“ dodal hejtman Martin Půta.
To ovšem ostře kontrastuje s tím, že před rokem a půl hejtman Půta veřejnosti tvrdil, jak kraj má připravený původní projekt od Změny a ještě k tomu přepracovaný a vylepšený. „Příprava projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem výkřikům kritiků a mediálním zkratkám. Liberečané, obyvatelé kraje, ani návštěvníci města, nemusí mít strach, že se nového autobusáku nedočkají, a že cestující, kteří přijíždí do krajského města, budou i v následujících desetiletích vítat nedůstojné bílé stavební buňky, postavené jako provizorium před dvaceti lety. Zvěsti, které tvrdí, že nové autobusové nádraží buď nebude, nebo v osekané podobě bez parkovacího domu, nejsou pravdivé.,“ uváděl hejtman Půta ještě na sklonku roku 2019.
V roce 2020 ale bylo jasné, že projekt nezvládl a Liberec přišel o dotaci i o nový terminál.
A půjde to vůbec?
Kraj sice předkládá veřejnosti jako hotovou věc, že se začne nový terminál stavět a ukazuje harmonogram projektu, ale vedle toho, že vůbec neví za co, není ještě vůbec jisté, zda vůbec bude smět.
K vybudování tzv. Central station, která by sloučila vlakové a autobusové nádraží, je totiž potřeba souhlasu vlastníka, tedy Správy železnic. Vedení kraje již zhruba rok, co je jasné, že propadla zmíněná dotace, tvrdí, že se Správou železnic jedná o nové variantě. A tvrdí to i dnes.
„V současné době se Liberecký kraj po zvážení všech okolností rozhodl vyvíjet maximální snahu k přípravě a výstavbě moderního terminálu veřejné dopravy v prostoru vlakového nádraží v Liberci s tím, že parkovací dům vyroste v lokalitě současného autobusového nádraží. Nyní již můžeme připravovat architektonickou soutěž na projektovou přípravu, a to ve spolupráci se Správou železnic a kanceláří architektury statutárního města Liberec,“ uvedl Zbyněk Miklík, náměstek hejtmana pro resort ekonomiky, majetku, veřejných zakázek a informatiky.
Na to, že kraj porcuje medvěda, který ještě běhá po lese, upozorňuje například opoziční městský zastupitel za Změnu/Zelené Jindřich Felcman. „Kraj i město zveřejňují obrázky nového nádraží, vyhlašují harmonogram výstavby dle jednotlivých let, jako kdyby bylo vše naprosto jisté. Přitom je třeba kvůli tomu záměru vytrhat za budovou nádraží koleje a k něčemu takovému doposud nedala Správa železnic souhlas. Považuji to za hazard s důvěrou lidí, kteří už z obrázkového divadla Starostů na radnici začínají být unavení. Zveřejňuje se jedna vizualizace za druhou, ale jednotlivé záměry povětšinou nemají připraveny peníze v rozpočtu, nejsou projednané, cesta k samotné stavbě je ještě na roky,“ míní Felcman.