Most přes Jizeru, který spojuje Poniklou s Roprachticemi, Vysokým nad Jizerou či Přívlaky, jde k zemi. Stojí tu přitom od roku 1856 a stal se součástí genia loci Poniklé i okolí. Současnou krajskou vládu ale nepřežije. Demolice navíc přichází v nejméně hodnou dobu, Vysoké nad Jizerou je totiž již odříznuto z jedné strany. Nyní bude i z druhé.
Místní občané i památkáři, kteří se snažili historický most nechat prohlásit kulturní památkou, mají smůlu. Kraj již vypsal zakázku za 20 milionů, kterou vyhrála firma z Lovosic Raeder & Falge. Podle náměstka pro dopravu hejtmana Libereckého kraje Jana Svitáka, je most ve špatném stavu. S jeho demolicí se začne již zítra.
Starému mostu podle Svitáka navíc chybí bezpečností prvky a bezpečně po něm nemohou projít ani chodci. Most proto půjde k zemi. „Využijí jen pilíře na březích, z koryta řeky nosné pilíře zmizí,“ řekl Sviták. Kamenný most nahradí betonový, dlouhý přes 53 metrů a přes devět metrů široký. „Budou tam pochozí římsy, které zajistí bezpečný pohyb chodců,“ dodal hejtmanův náměstek pro ČTK.
Rekonstrukce mostu místním obyvatelům západních Krkonoš silně zkomplikuje život. Přichází ve chvíli, kde je například z jedné strany od Sklenařic kvůli rekonstrukci silnice odříznuté Vysoké nad Jizerou, jedno z center místního horského regionu. Nyní bude odříznuté i ze strany druhé, od Poniklé, spolu s Roprachticemi a Přívlaky. Místní se tak musí připravit na zdlouhavé objížďky.
Most měl dlouhou historii. V padesátých letech 19. století byl stavěn společně se silnicí na Trutnov, ale budoval se například tehdy i spolu s rozhlednou Štěpánka. Místní patrioti a památkáři vidí demolici historického mostu jako chybu. „Z pohledu památkové péče představuje most na Přívlakách velmi zajímavou stavbu. V horském regionu jde o výjimečnou konstrukci nesoucí rysy výrazného architektonického řešení, odpovídající nárokům státního zadání a vyššího mostního stavitelství. Zároveň objekt představuje důležitý historický pramen a doklad postupů tehdejšího stavitelství a zručnosti rukodělné kamenické práce. Navíc se v krajinotvorné úloze hmota mostu stala charakteristickou dominantou dolní části krkonošského údolí Jizery. Jeho případnou přestavbou či demolicí by tak došlo k další velké ztrátě v již tak zdecimovaném fondu historických silničních mostů,“ uvedl například loni pro MF Dnes Martin Ouhrabka, pracovník libereckého oddělení Národního památkového ústavu.