Vedení kraje navrhuje zrušit protikorupční komisi a komisi pro veřejné zakázky

Ačkoliv má v současnosti Liberecký kraj velké potíže s některými strategickými veřejnými zakázkami, rozhodli se jeho vedoucí představitelé v čele s hejtmanem Martinem Půtou zrušit Protikorupční komisi a Komisi pro veřejné zakázky. Zástupci těchto komisí tento krok nechápou a předložené argumenty považují za nepravdivé a zástupné. Předložení takového návrhu může zároveň vést k porušení koaliční smlouvy mezi Starosty a Změnou.

Oproti některým pozitivním příkladům s veřejnými zakázkami (snížení ceny zateplování českolipské nemocnice), může některý případ klíčové zakázky dostat celý kraj do zásadních problémů. Před několika dny Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zarazil více jak čtyřmiliardový tendr na desetiletou dopravní obslužnost, kterou procházela řada pochybností již od minulého volebního období.

Současně s tím ale předkládá vedení kraje návrh na zrušení Komise pro veřejné zakázky a Protikorupční komise. Obě komise mu předtím měly radit zejména s veřejnými zakázkami, ale vedení kraje se nyní rozhodlo dát svým poradním orgánům sbohem.

Předseda Komise pro veřejné zakázky odmítá argumentaci rady

U Komise pro veřejné zakázky argumentuje vedení kraje tím, že komise již splnila svou roli, když pomohla vytvořit „Směrnici rady Libereckého kraje k zadávání veřejných zakázek č. 1 2014“. To ale popírá dosavadní předseda Komise pro veřejné zakázky František Chalupný.

„Připravili jsme sice řadu nových požadavků pro novou směrnici, na které panovala shoda napříč politickými stranami, ale rada naše doporučení vůbec nevzala v potaz. Tyto požadavky a systémové kroky by zamezovaly nadsazování oečekávaných cen zakázek, fakturaci a proplácení neprovedených prací, ale naopak by byla možná fakturace pouze podle skutečných nákladů. Rada z tohoto ale do nové směrnice nezařadila vůbec nic“, odmítá argumentaci krajské vlády František Chalupný.

Protikorupční komise opět jako politikum

Důvody pro zrušení druhé komise jsou ještě více politicky třaskavé. Jako jedním z důvodů uvádí rada nečinnost komise, ale její členové argumentují, že když něco připravili, sama rada to nakonec odmítla jako například etický kodex. Dalšími argumenty pro zrušení komise je i případ kauzy IP1, kde se jedná o zneužívání evropských milionů a kde lze pozorovat diskontinuity v postojích a názorech současného krajského vedení s dobou, kdy byli radní a hejtman před volbami 2012 ještě v opozici.

Dalším motivem může být i (v textu zmiňovaná) „samostatná“ aktivita protikorupční komise, která nemusí být krajské vládě po chuti. Vedle zmiňované IP1 se komise zabývala i dalšími podněty. Komise se začala sama zabývat investicí VÚTS, kde chce radě poskytnout seznam možných korupčních rizik, spojených s operací za několik set milionů Kč.

Komisi před několika týdny hlasitě opustil i Michal Hron, kandidát Starostů pro Liberecký kraj na libereckého primátora. Ve svém vyjádření obvinil členy komise z možného korupčního a klientelistického jednání, když naznačoval, že bys i sami sobě měli odsouhlasovat krajské zakázky. Michal Hron ale vědomě lhal, protože byl sám přítomen, když bylo u ustanovení komise jasně deklarováno, že právě kvůli členství v komisi žádná z organizací v ní zastoupená žádné zakázky žádat nebude. Proti Hronovým nepravdivým útokům se ohradili zástupci neziskového sektoru.

„Mrzí mne, že rada o zrušení protikorupční komise uvažuje, a to zvláště dnes, kdy jsme se začali zabývat vážnými podněty a systémovými otázkami. Naše práce tak přijde vniveč a nechápu tedy, proč rada měla potřebu komisi založit, když ji po pár měsících ruší“, domnívá se Jiří Fiala, člen protikorupční komise a občanského sdružení Naši politici.

Došlo ke koaliční krizi na Libereckém kraji?

Snaha o zrušení komisí může být navíc porušením koaliční smlouvy, protože zřízení těchto komisí je součástí koaliční dohody a byla to jedna z podmínek Změny při koaličním jednání. Podle novopečeného předsedy zastupitelského klubu Změny pro Liberecký kraj Josefa Jadrného uvažuje o podpoře návrhu na zrušení dotyčných část těch zástupců Změny, kteří jsou členy strany Zelených (například právě Jadrný). Uvidí se tedy, zda nedojde k nějaké formě štěpení klubu Změny a těsnější spolupráci jejich části se Starosty pro Liberecký kraj. Další reakce politiků budeme dále zjišťovat.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Radnice vydalo Manuál veřejného prostranství pro město Liberec – modrozelená infrastruktura. Má se jednat o vademecum, podle kterého se má nakládat s veřejným prostorem.
Kauza, kterou tento týden otevřel Náš Liberec a ve které jde o podezřelou zakázku na nákup technologií na úpravu vody za 6 milionů pár
Překvapení se nekoná. Podle rozhodnutí komise pro výběr zhotovitele nového plaveckého bazénu na Tržním náměstí a následně i Rady města, by měl bazén stavět
Vedení libereckého bazénu, ve kterém figuruje politik a radní města z TOP 09/Starostů pro Liberecký kraj, zadalo na poslední chvíli zakázku na úpravy vody