Hejtman dnes „bojuje“ s BusLine. Ale jen hasí požár, který sám zakládal

Na úterní tiskové konferenci padala z úst hejtmana Libereckého kraje Martina Půty silná slova. Otevřeně mluvil o lidech spojených se společností BusLine jako o mafii, do níž podle něj patří i někteří jeho bývalí náměstci. Jenomže jde jen o hru před voliči. A dost falešná. Byl to totiž právě hejtman Půta, který růst chobotnice kolem BusLine nejenže toleroval, ale sám k němu aktivně přispíval.

Martin Půta se nyní stylizuje do bojovníka za veřejného dopravce, jehož největším protivníkem je dle jho slov „mafiánská skupina“ kolem společnosti BusLine. Do ní patří, podle Půty, i někteří úředníci z Libereckého kraje, ale i političtí zastupitelé. Včetně jeho bývalých náměstků a kolegů ze Starostů pro Liberecký kraj Vladimíra Mastníka (Půtův radní pro dopravu 2012 až 2016) a Marka Pietera (Půtův náměstek pro ekonomiku v letech 2012 až 2016 a náměstek pro rozvoj a dopravu v letech 2016 až 2019).

V rozporu s dnešním oficiálním postojem hejtmana to byl ale právě on, který v minulosti stál na straně společnosti BusLine a stavěl se dokonce, často velice ostře, proti kritikům praktik spojených ve městě Liberci i na Libereckém kraji, právě s touto firmou.

Dá se bez nadsázky říci, že právě za hejtmanování Martina Půty se chobotnice kolem BusLine rozrostla do obřích rozměrů a hejtman se na tom podílel zásadní měrou. Pojďme si připomenout některé momenty z posledních osmi let, které to dokazují.

Náš Liberec se věnoval propojení BusLine s místními, městskými i krajskými, politiky již téměř před deseti lety. V roce 2013 jsme uveřejnili rozsáhlý přehled propojení a pojení konkrétních politiků s BusLine. Ukázali jsme, že tato společnost nemá podchycené jen „tradiční“ strany jako ODS, ČSSD a KSČM, ale i Starosty pro Liberecký kraj.

Například skrze místopředsedu dozorčí rady BusLine a člena Starostů Františka Chloubu, který v dopravním výboru kraje aktivně prosazoval politiku, která nahrávala právě BusLine (například požadavky na snížení limitu stáří autobusů).

A reakce hejtman Půty? Označil nás za lháře a častoval nás urážkami typu „tajná policie“, „StB“ a podobně…

Za Starosty pro Liberecký kraj, respektive jejich jabloneckou odnož Domov nad Nisou, dvakrát na předních místech kandidoval v komunálních volbách v letech 2010 a 2014 Luboš Wejnar, bývalý manažer BuslIne a ředitel libereckého dopravního podniku a jedna z klíčových postav aktuální korupční kauzy v této městské firmě.  V roce 2018 Wejnara zatkla policie…

Reakce hejtmana Půty?  Opakovaně kandidátku s Wejnarem podpořil a zaštítil svým jménem…

Náš Liberec dlouhodobě sledoval situaci v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, kterou (nejen) skrze postavu ředitel Luboše Wejnara na dlouhou dobu ovládla BusLine. Aktivní a nápomocní tomuto ovládnutí byli i někteří členové Půtových Starostů pro Liberecký kraj, kteří v dopravním podniku podepisovali pro něj nevýhodné smlouvy.

Starostové pro Liberecký kraj také odvolali z pozice předsedy představenstva Josefa Šedlbauera ze Změny pro Liberec, který se snažil o nápravu poměrů. Starostové spolu s ODS a ANO pomohli na jeho místo instalovat Pavla Šulce za ANO, který pak při policejním zásahu z dubna 2018 dal skončil v cele spolu s Lubošem Wejnarem a Jiřím Vařilem, klíčovou osobností stojící za BusLine.

Reakce hejtmana Půty na letité ovládání dopravního podniku ze strany BusLine? Ticho po pěšině…

V roce 2014 vyeskaloval konflikt uvnitř tehdejší krajské koalice Starostů pro Liberecký kraj a Změny pro Liberecký kraj. Nejzásadnějším důvodem byl nesouhlas zástupců Změny s připravovaným dopravním tendrem za 4 miliardy, který měl zajistit autobusovou dopravu v kraji na deset let a který byl ušit na míru právě BusLine.

Přesto se i do největší oblasti, kterou dosud ovládal BusLine, přihlásil další uchazeč, ICOM, a nabídl lepší podmínky. V tu chvíli neexistoval způsob, jak by mohl BusLine vyhrát. Proto bylo potřeba soutěž zkomplikovat a následně zrušit. Ke zkomplikování byla využita stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, k zrušení pak vyloučení obou uchazečů pro údajně příliš nízké ceny.

Proti tehdejším rozhodnutím o vyloučení uchazečů pro příliš nízké ceny protestovala v Radě kraje jen tehdejší náměstkyně Zuzana Kocumová ze Změny pro Liberecký kraj. Nesouhlasila ani s tím, aby se následného jednacího řízení na dočasné zajištění autobusové dopravy, dokud nebude uzavřena desetiletá zakázka, mohli účastnit jen dosavadní dopravci v čele s BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Spolu se svým radním pro dopravu Vladimírem Mastníkem a místopředsedou Starostů Michaelem Canovem spustili kampaň proti Zuzaně Kocumové, kde ji obviňovali z korupce ze strany ICOM. Následně v zákulisí hejtman Půta dohodl její odvolání a tím i rozpad celé koalice.

V roce 2015 Náš Liberec přinesl reportáž o tom, že náměstci a radní hejtmana Půty létají na VIP zájezdy s Miroslavem Peltou. Konkrétně šlo o Půtovu náměstkyni Lenku Kadlecovou (ČSSD), radního pro dopravu Vladimíra Mastníka (Starostové pro Liberecký kraj) a ekonomického náměstka a tehdejší pravou ruku hejtmana Půty Marka Pietera (Starostové pro Liberecký kraj). Jak později ukázala liberecká MF Dnes, zájezdy organizoval s Miroslavem Peltou i Jiří Vařil z BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Několikrát zopakoval, že za svými radními stojí s tím, že co dělají ve svém volnu, je jejich věc, nicméně že jim věří, že vše zaplatili. Na jednání krajského zastupitelstva i na sociálních pak vystupoval na jejich obranu značně emotivně a obviňoval kritiky účastníků Peltova/ Vařilova zájezdu ze lží a urážel je.

Náš Liberec přinesl opakované svědectví o napojení přímých podřízených hejtmana Martina Půty na vedení BusLine. Ukázali jsme, že podnikatel Jiří Vařil, který za BusLine stojí a se kterým dnes Martin Půta vede až osobní válku, byl svědkem na svatbě Půtovy náměstkyně Lenky Kadlecové.

Reakce hejtmana Půty Ticho po pěšině…

Dále jsme přinesli repotáž o tom, že Půtova náměstkyně Lenka Kadlecová ale i další Půtův náměstek a spolustraník ze Starostů pro Liberecký kraj Vladimír Mastník chodí s podnikatelem Jiřím Vařilem do VIP zón na festivalu Benátská! .

Reakce hejtmana Půty? Ticho po pěšině…

V dubnu 2016 zastupitelé Změny pro Liberecký kraj navrhli odvolání Půtova radního Vladimíra Mastníka z pozice radního pro dopravu. Důvodem bylo Mastníkovo počínání ve funkci a napojení na společnost BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Na zastupitelstvu se hlasitě postavil za Vladimíra Mastníka, kterého dnes označuje za součást mafie a pokus na jeho odvolání označil za absurdní.

V roce 2018 byl na krajském zastupitelstvu za člena v dozorčí radě nové krajské dopravní společnosti zvolen Radovan Vích z SPD Tomia Okamury. Důvod byl prostý – aby se na jeho místo nedostal Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberecký kraj, který je známý tím, že dlouhodobě poukazoval na dění v libereckém dopravním podniku. Za pravdu dal Šedlbauerovi o dva měsíce později policejní zásah.

Reakce hejtmana Půty? Aktivně podpořil proti Josefu Šedlbauerovi Radovana Vícha z SPD

 

Jedná se jen o výčet některých kroků hejtmana Půty z minulých let, u kterých by byl dnes jistě rád, aby na ně veřejnost zapomněla. Bohužel ale právě tyto a další politická rozhodnutí a činy, měly za následek rostoucí vliv společnosti BusLine mezi politiky kraje i města. Pokud se dnes hejtman tváří, že „čistí“ krajskou dopravu od vlivu BusLine, tak zapomíná, že ten by nikdy nemohl narůst takových obřích rozměrů, nebýt jeho přímé a aktivní pomoci….

Subscribe
Upozornit na
46 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Na dnešek připadá i další „šedesátkové“ výročí. 31.ledna roku 1963 při neopatrném rozmrazování potrubí vznikl v budově horského hotelu na Ještědu požár, kterému celá
Novým českým prezidentem je Petr Pavel. V Liberci ho volilo 63,5 procenta voličů, což je ještě o pět procent více než v republikovém průměru.
Navzdory slibům společnosti Tatra Mountains Resorts (TMR) slovenského miliardáře Igora Rattaje se na Ještědu kvůli zasněžování spotřebuje zhruba dvakrát více pitné vody než v
Letošní prezidentské volby víří emoce. Nejen na náměstích, ale i v politických stranách. Jde o záležitost výsostně celorepublikovou, která ale proniká na regionální a komunální