Liberecké zastupitelstvo schválilo, navzdory kritice tohoto kroku ze strany opoziční Změny pro Liberec a LOL, prodej parkoviště v Rochlicích. Prý na něm nikdo neparkuje a město ho nepotřebuje. Tak jak je to tedy s tím nedostatkem parkovacích míst na sídlištích?
Parkoviště se nachází necelých 600 m od sídliště, u ulice Krejčího, kapacitu má 40 míst. Obyvatelé nových bytových domů podél ulice Duhová mají dostatek míst přímo u svých domů a pro obyvatele samotného sídliště je parkoviště zjevně už moc daleko.[1]
[1] Předmětný materiál zastupitelstva dostupný zde – bod 010: https://podklady.liberec.cz/?controller=open&action=zm&treepath=2021&contentpath=2021%2F2021-09-30+ZM+8%2FDle+bod%C5%AF
Parkování na libereckých sídlištích je dlouhodobý problém. Vyplývá z prostého faktu, že lidé mají více aut, než na kolik byla sídliště v době svého vzniku projektována. V dubnu roku 2019 tak náměstek Jiří Šolc (zvolen za Starosty) vyhlašoval revoluci v parkování na sídlištích. Na sídlištích se měly vymezit rezidentní parkovací zóny, za minimální poplatek měli dostat majitelé bytů parkovací kartu na jedno vozidlo. Každé další auto na byt by mělo parkovací kartu citelně dražší. Jde o zcela standardní řešení v podobě rezidentních zón využívané ve většině velkých měst. Nedostatková parkovací místa se tak primárně rozdělí majitelům prvních aut na byt. Druhé a další auto je hodnoceno jako nadstandard. Pokud už jimi domácnost disponuje, může je parkovat dále od bytu, mimo přehlcený prostor sídliště. Operativní obsluhu bytu – vyložit nákup, děti – může zastat první auto s nárokem na levnou parkovací kartu.
Náměstek J. Šolc ale od svého plánu ustoupil, především kvůli neochotě zástupců jednotlivých bytových domů. Od té doby se řešení parkování na sídlištích nikam neposunulo, opět se začaly prodávat značky na vyhrazená parkovací stání jen pro jedno vozidlo, které ještě více snižují kapacitu parkovacích ploch na sídlištích. Při návratu z práce v odpoledních hodinách tak musí většina řidičů dále ve stresu kroužit po sídlišti a hledat volné místo. Mnoho míst je přitom zabraných druhými a třetími vozidly či dokonce karavany, u kterých je mnohem méně legitimní požadavek mít je přímo u vchodu do domu.
Parkoviště u ulice Krejčího mohlo být ideálním místem pro odstavování právě těchto druhých a dalších aut. Prodejem parkoviště si tak město dále podřezává větev k tomu, aby systémové řešení pro parkování na sídlištích jednou zavedlo. Obyvatele sídlišť tak radnice dále utvrzuje v klamu, že mají nárok na zaparkování nekonečného počtu vozidel přímo u vchodu. Že po nich přece nikdo nemůže chtít, aby si ke svému autu museli dojít 10minutovou procházkou pěšky. Přitom ovšem J. Šolc a spol. moc dobře vědí, že to není pravda a že město nikdy nebude schopné takové množství parkovacích míst na sídlištích zajistit.
Namísto realistických opatření tak můžeme být opět svědky poněkud alibistické a divadelní politiky současného vedení města. Do Plánu udržitelné mobility, tedy zásadního programového dokumentu pro oblast dopravy na příští roky, si radní nadiktovali zbožné přání na vybudování 9 parkovacích domů na libereckých sídlištích. Tedy naprosto nerealistickou ideu s náklady pohybujícími se od 2 mld. Kč výše, na kterou město nikdy nebude mít peníze a vlastníci bytů se na ní nikdy nesloží. Vedle toho se město za „pár drobných“ zbavuje již vybudovaného parkoviště, bez strategické rozvahy, a hlavně bez politické odvahy, jak systematicky parkování na sídlištích reálně řešit.
Jindřich Felcman, spolupředseda libereckých Zelených, člen Zastupitelstva města Liberec