Slibovaná „revoluce v parkování“ na libereckých sídlištích skončila fiaskem

Zatímco do libereckého centra se za poslední čtyři roky stáhlo ještě více aut, ohledně slibovaného řešení parkování na sídlištích se neudělalo nic. Přišly jen vize a plány, ale všechny zkrachovaly. Dokonce i ten těsně předvolební, představený na konci srpna, neprošel rozhádanou radou města.

Je to vlastně ukázkový příklad rozporu mezi politickým marketingem a realitou. Na jedné straně vedení města ve spolupráci s architekty propaguje centrum Liberce bez aut, zvýšení parkovací kapacity na sídlištích a zkvalitnění hromadné dopravy, což má ulehčit automobilismem zatíženému centru. Na straně druhé pak stojí realita, která je úplně odlišná.

Náš Liberec v minulosti ukázal několikrát, jak se pod současnou koalicí STAN/Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS z libereckého centra stalo parkoviště. V centru byl navýšen počet parkovacích ploch, které automaticky stáhne do centra víc aut, toleruje se parkování i na místech jako je náměstí před radnicí, městská policie toleruje parkování na chodnících a zeleni.

Radní odmítli i návrh opozičního zastupitele Jindřicha Gubiše (Liberec otevřený lidem), který měl zvýšit počet cestujících v MHD s tím, že by to Liberec, který dnes počítá až o 400 milionů vyššími příjmy od státu, stálo zhruba deset milionů korun.

Vedle toho ale padnul i jeden z hlavních taháků STAN/Starostů pro Liberecký kraj a později celé koalice – vyřešení parkování na sídlištích. Zajímavá je celá chronologie tohoto politického tématu, který skončil fiaskem.

V koaličním prohlášení z roku 2018 se jasně a sebevědomě píše: „Budeme zvyšovat počet parkovacích míst na sídlištích.“

V dubnu 2019 přichází Starostové s plánem na „parkovací revoluci na sídlištích“ v podobě modrých zón pro rezidenty na sídlištích. Snaha zpoplatnit nemalými částkami parkování na sídlištích ale narazila nejen na silnou občanskou nevoli, ale i na skutečnost, že je zde parkovacích míst prostě málo. Už v červenci proto Starostové svůj plán s ostudou stáhli.

Potom se tři roky nedělo nic. Vyjma schválení teoretického Plánu udržitelné mobility v roce 2021, kde ovšem náklady na řešení parkování na libereckých sídlištích byly vyčísleny na téměř 3 miliardy korun, což je odsouvá do říše snů a pohádek.

Letos už začínalo být jasné, že zlepšení situace pro obyvatele sídlišť zůstane nesplněný slib. Na jaře se o předvolební „zářez“ pokusil radní za ODS Petr Židek, ovšem dost bizarním způsobem. Nechal v rozporu se zákonem v Ruprechticích u „Hokejky“ budovat černé parkoviště. Město si dokonce na legalizaci černé stavby najalo soukromou firmu. Její honorář šel do stovek tisíc korun, které ovšem zaplatili daňoví poplatníci, nikoliv sám radní.

Město ještě narychlo vybudovalo jedno parkoviště v Rochlici. U ulice Dobiášova tak vzniklo, opět na černo, parkoviště – respektive provizorní nezpevněná plocha z perku. Kvalitu řešení ale ukázaly hned další týdny – během prvního silnějšího deště začala tato plocha stékat do sousední rokle.

Situaci před volbami se pokusil zachránit primátor Jaroslav Zámečník (STAN/Starostové pro LK). Na konci srpna představil další „studii k rezidentními parkování“, kterou pro něj vypracoval hlavní městský architekt Jiří Janďourek (STAN/Starostové pro LK).

„Jak ukázala nová pilotní studie, kterou na základě mého požadavku letos na jaře zadala Kancelář architektury města Liberce odborníkům na tuto problematiku – komplikovanější, než jsme očekávali. A hlavně nemá žádný univerzální recept,“ uvedl pro Náš Liberec primátor Zámečník.

„Předchozí návrhy bohužel nenašly kladnou odezvu u občanů. Proto jsem požádal o nové řešení, do něhož odborníci od samého začátku zapojili i obyvatele zmíněných sídlišť, což se ukázalo jako správná cesta. Už proto, že jen na těchto prvních vybraných sídlištích můžeme získat až o 450 nových parkovacích míst (tj. o třetinu více), než nyní. (viz tisková zpráva k tématu v příloze tohoto emailu). Podotýkám, že jen příprava této studie trvala zhruba půl roku. Ve spolupráci s místními obyvateli jsme díky tomu ale získali skvělé podklady pro zadání projektové dokumentace a zároveň počítáme s vytvořením obdobné studie i pro další liberecká sídliště,“ dodal primátor.

Jenomže i tato snaha primátora na poslední chvíli před volbami řešit parkování na sídlištích skončila fiaskem. Rozhádaná atmosféra v koalici vedla k tomu, že ji rada města minulý týden neodsouhlasila.

Celou neúspěšnou politiku současné radniční koalice komentovala i liberecká opozice. „„Nyní je už zcela jasné, že koalice Starostů, ODS a ANO nefungovala. Rozkoly mezi jednotlivými stranami koalice způsobily, že se řešení parkování na sídlištích za čtyři roky neposunulo ani o píď. Přitom nejde o tak složitý problém. Stačilo jen zvednout zadek ze židle a na sídliště se jet opravdu podívat. To se za čtyři roky nestalo, namísto toho se koaliční politici vzájemně dohadovali na radnici,“ shrnul opoziční optikou celý příběh zastupitel Jindřich Felcman, který kandiduje za Liberec otevřený lidem.

Subscribe
Upozornit na
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal společnost Bazén Liberec, která patří městu, pokutou 140 tisíc korun za kontroverzní zakázku na nákup technologií těsně
AKTUALIZACE. Liberecký soudce Pavel Pachner neschválil dohodu o vině a trestu mezi státním zástupcem a společností Metrostav, která je hlavním obžalovaným v případu tunelování
Dnes začalo v Liberci, po roce a půl, další líčení v korupční kauze, která se týká zneužívání evropských dotací a kde je obžalován i
Samotná koaliční smlouva mezi zástupci STAN/Starostů pro Liberecký kraj a vládní koalice SPOLU bude sice podepsána až 16. října, ale již dnes zástupci obou
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.