Ve v nedávných Událostech jsem dostal na vysvětlení kauzy slučování nemocnic zhruba 4 vteřiny, přičemž vážení redaktoři veřejnoprávní ČT zapomněli dodat popisek se jménem a stranou. No, taková je holt dnešní zkratkovitá doba. Tak kdyby přeci jen někdo chtěl kompletně pochopit, o co šlo, sepsal jsem zde celý příběh.
Bude to dlouhé, ale jak jste u mě zvyklí, bude to i poučné a napínavé – ostatně proč si nepomoci strukturou klasického antického dramatu?
EXPOZICE
Českolipská nemocnice má potíže. Je 100% vlastněná Libereckým krajem, hejtman Půta do jejího čela před 8 lety dosadil svého přítele, Pavla Marka. Její personální problémy vyvrcholily v posledních měsících, kdy se kompletně rozpadla interna. Doktoři znalí situace viděli jasnou příčinu – Marek dosadil na primáře člověka, pod kterým se nedá pracovat a rozpadl se pod ním lékařský tým opakovaně.
Abych byl objektivní, ty potíže českolipské nemocnice nesouvisí jen s jejím ředitelem. Tyhle menší nemocnice mají od pojišťoven nastavené méně výhodné financování, do okresních nemocnic se také doktoři moc neženou. Sloučení českolipské nemocnici s krajskou nemocnicí tak byl bezesporu správný záměr.
KOLIZE
Dalo by se tedy čekat, že Liberecký kraj zavelí k fúzi. Ostatně to už proběhlo v minulých letech dvakrát – s turnovskou a frýdlantskou nemocnicí. Jenže hejtman Půta se to tentokrát rozhodl udělat jinak.
Sloučení s českolipskou nemocnicí spojil se změnou stanov krajské nemocnice. Ta je nyní majoritně vlastněná Libereckým krajem (72 %), zbylé podíly mají města Liberec, Turnov a Frýdlant. Pochopitelně, že sloučení s ČL nemocnicí ze 100 % vlastněnou krajem by bylo spojeno se zásadním zmenšením vlastnického podílu menšinových akcionářů.
Pokud by se řešila fúze a začalo by se jednat o novém rozložení počtu zástupců kraje a měst v dozorčí radě společnosti, nikdo by neřekl ani popel. Jenže hejtman Půta to vzal šmahem. Dosavadní, a zcela klíčovou kompetenci dozorčí rady, tedy jmenování členů představenstva a ředitele nemocnice, se rozhodl zrušit. A přesunout na valnou hromadu, tedy sbor akcionářů, kde by měl kraj pochopitelně absolutní převahu. Jmenovat představenstvo a ředitele nemocnice by tak měli ve svých rukách pouze zastupitelé kraje – tedy aktuálně vládnoucí koalice.
Vedle toho, že vliv měst by byl tímto zcela vygumován, stalo by se ještě něco horšího. Vygumován by byl vliv i zaměstnanců nemocnice. Ti mají ze zákona nárok obsadit třetinu míst v dozorčí radě.
Současné stanovy totiž obsahují velmi elegantní systém rovnováhy. Do představenstva je zvolen jen ten kandidát, který získá 2/3 hlasů v dozorčí radě. To dlouhá léta přináší významné plusy. Jsou to právě zaměstnanci, kteří mají primární zájem, aby jejich nemocnice fungovala dobře a aby se v ní nekradlo. Zároveň, aby nemohli upřednostňovat svoje zájmy nad celkovou ekonomikou provozu nemocnice, musí se domluvit alespoň z částí zástupců kraje a měst. Diverzita zástupců kraje a tří měst zaručuje, že politické ovládnutí jedné samosprávné jednotky neznamená absolutní ovládnutí i nemocnice.
K ilustraci těch výhod nemusíme nějak složitě bádat. Korupce v Motole, Na Homolce, ústecké nemocnici a dalších mají jeden společný jmenovatel. Vlastní jí jen jeden subjekt (Ministerstvo zdravotnictví či kraje). Stačilo si domluvit politické krytí jen u jednoho vlastníka a manažeři nemocnic měli volné ruce. Když vám do dozorčí rady může z více zdrojů vlétnout nějaký rejpal, zapouzdřený systém korupce se jen tak snadno nevytvoří.
KRIZE
Pouhý měsíc poté, co se objevily informace o fúzi, tak měli zastupitelé kraje a všech třech měst hlasovat nejen o fúzi, ale i takto razantní změně stanov. Bez jakékoliv širší diskuze, bez jakékoliv možnosti, aby města přišla s alternativními návrhy. O zaměstnancích nemluvě.
My jsme tak zahájili „dělostřeleckou přípravu“ a začali do světa posílat tiskové zprávy a posty na sítích, kde jsme tento postup kritizovali. Ozvali se i zaměstnanci nemocnice – kolegia primářů a vrchních sester se proti změně stanov ohradila.
Na Libereckém kraji byl klid, hejtman Půta zde má koaliční většinu, tam se nedal čekat žádný zvrat. Jiná situace byla ale v Liberci, Frýdlantu a Turnově. Tamní zastupitelé mohli celou operaci zatrhnout. Protože dle platných stanov je jejich změna možná jen se 100% souhlasem všech akcionářů.
Hejtman Půta není za dlouhá léta ve funkci zvyklí na odpor. A situaci nezvládl. Městům tak začal otevřeně vyhrožovat. Jestli neschválí změnu stanov, bude po nich vyžadovat adekvátní příspěvky na investice do nemocnice. V Liberci se nyní staví za 5 miliard Centrum urgentní medicíny, razantní navýšení příspěvků od menšinových akcionářů byla silná karta. Aby to nevypadalo tak blbě, hejtman Půta obaloval svoje výhružky do argumentace, že bez plné kontroly nemocnice prostě nemůže fúzi provést na svou politickou odpovědnost. Pro úspěšnou fúzi je podle něj nutné, aby představenstvo bylo ochotné jí řádně provést.
Jenže Půtova argumentace byla děravá jak cedník. Co se týče ochoty stávajícího vedení krajské nemocnice provést fúzi, ředitel Lukáš opakovaně veřejně sděloval, že fúzi podporuje, že už na ní pracuje. Co se týče stanov, za jejich současné podoby přeci Půta už nechal proběhnout fúze dvě – s turnovskou a frýdlantskou nemocnicí. A za celou dobu se neobjevily žádné zásadní potíže, které by je doprovázely.
A co se týče příspěvků menších akcionářů na investice? Tak předně, ohledně financování nového pavilonu za 5 miliard kraj s městy podepsal dohodu, jakou částkou přispějí. Že neodpovídá jejich vlastnickému podílu? No a? Dohody se mají dodržovat.
Ale jinak ano, tohle je složitější téma. Rozdělení úkolů a peněz mezi stát, kraje a obce, to je zkrátka složitost, kde bude vždy docházet k dohadům. Ale z pohledu Liberce se na to lze podívat třeba takto. Jeho adekvátní roční příspěvek by byl zhruba 50 mil. Kč. Liberec přitom financuje např. provoz divadel ročně částkou 170 mil. Kč. Jde přitom, stejně jako nemocnice, o zařízení krajského významu. A kolik přispívá na divadla kraj? Pouhých 7 mil. Kč ročně… Je zřejmé, že je zde prostor na jednání a narovnání vztahů, tak aby nemusel být podíl města v nemocnici zásadně zpochybňován.
PERIPETIE
Hejtman tak včera na libereckém zastupitelstvu tvrdě narazil. Protože věděl, že argumenty nemá, po svém úvodním příspěvku z jednání odešel – prý nemá smysl v diskuzi přesvědčovat již dávno přesvědčené. A dopadlo to tudíž jak mělo. Na městě vládne koalice Starostové + ANO + Piráti. Podpořit hejtmanův návrh ale chtěli jen Starostové. ANO a Piráti se vzepřeli. Byla tak schválena jen fúze, nikoliv změna stanov. Na politické poměry našeho kraje šlo o velmi výjimečný okamžik, kdy si Půta neprosadil svou.
Jenže co se nestalo. Zastupitelé za Starosty chtěli svému šéfovi doručit aspoň něco. A tak se hluboce uklonili, posypali si popel na hlavu za to, že do nemocnice přispívají tak málo, a na to konto navrhli záměr převodu podílu města v nemocnici na kraj. Mysleli si, že tak připraví cestu k tomu, aby mohl jejich stranický šéf ovládnout nemocnici cestou shromáždění menšinových podílů. Bylo to v kontextu výše popsaného absolutně zbrklé, hloupé a nezodpovědné. Jenže touha vyhovět velkému šéfovi je u Starostů zkrátka nade vše.
U nich se tak dala tahle blbost aspoň trochu pochopit. Jenže pak se naplno ukázaly nedostatky headhuntingu na nižších pozicích politické divize Agrofertu. Ten návrh podpořili i zastupitelé z hnutí ANO!
My na to koukali jak vyjevení. Nejdřív odmítnou změnu stanov, aby nedošlo k ovládnutí celé nemocnice krajem, a pak umetou cestičku k tomu, aby jí kraj vykoupením malých akcionářů celou ovládl? Tahle parta absolutních chaotů vůbec neví, co by měli ve svých funkcích dělat. Vůbec neví, co si mají myslet. Vůbec… ale škoda slov.
Celá tahle magořina byla navíc zakončená naprosto hvězdnou tečkou ze strany hejtmana. Ještě ten večer zveřejnil na sítích vyjádření, kterým svoje spolustraníky dokonale podělal. O rozhodnutí libereckého zastupitelstva zbavit se podílu v nemocnici napsal, že jde o zbavení se odpovědnosti a nesmyslný krok. Jo, takhle vás ztrestá krutý pán, když mu doručíte oběd ohlodaný, vážení kolegové Starostové:)
KATASTROFA?
Ta může i nemusí nastat. Je celkem pravděpodobné, že to hejtman nevzdá. Ovládnout krajskou organizaci s největším obratem, s největšími zakázkami, to je pro něj prostě silný motiv. Za pár měsíců bude mít odvolací soud, co když potvrdí jeho odsouzení za korupci? Dostane zákaz činnosti v politice. Zůstat ve hře obsazením postu ve vedení nemocnice, to by mohlo být východisko.
Bude to chtít tedy od všech zúčastněných pevnou vůli a odvahu. To se nevylučuje s ochotou konstruktivně jednat. My jsme hejtmanovi náš návrh řešení úpravy práv akcionářů v souvislosti s fúzí otevřeně sdělili:
1) Narovnání financování institucí nadmístního významu (divadla, bazén, hokejová hala apod…).
2) Zachování podílu města na rozhodování, zároveň platba adekvátních příspěvků na investice.
3) Zachování rozhodovacích práv zaměstnanců a vyváženého modelu kompetencí dozorčí rady, který chrání nemocnici před politizací managementu a korupcí.
Takže kolegové zastupitelé, všechno jsme si teď dopodrobna vyříkali, můžeme tedy začít pracovat a problém skutečně řešit.
Jindřich Felcman, zastupitel města za Zelené/Liberec otevřený lidem