Historické snížení jízdného v Liberci

Liberecká rada na svém včerejším zasedání rozhodla o snížení celoročního předplatného MHD z 5520 Kč na 3650 Kč. Zlevnění podpořili zástupci Změny pro Liberec a Starostů pro Liberecký kraj, proti byli zástupci zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Batthyánym.

Liberec je městem, kde posud bylo nejdražší jízdné v celé republice. Týkalo se to především celoroční jízdenky, která byla zhruba o dva tisíce korun dražší než v řadě srovnatelných měst. To, že je jízdné v Liberci neúnosně drahé, a to i díky klientelistické chobotnici, která kolem dopravního podniku řadu let byla, na to upozorňovali radní ze Změny pro Liberec.

Včera se jim podařilo prosadit snížení  roční jízdenky, za kterou Liberečané platili v České republice rekordních 5520 Kč na 3650 Kč. Návrh podpořili i opoziční Starostové pro Liberecký kraj, který mají v radě svého kandidáta Ivana Langra. Naopak proti byli politici zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Tiborem Batthyánym.

Tímto krokem se Liberec dostal na zhruba stejnou úroveň jako většina ostatních, podobně velkých a tedy i srovnatelných města, ale například stejně drahou roční jízdenku má i Praha. V Liberci bylo schváleno i další snížení jízdného, které ale není tak razantní. Například měsíční kupon byl snéžen z 580 Kč na 530, čtvrtletní z 1520 Kč na 1370 Kč.

Pro srovnání tabulka, která ukazuje na ceny jízdného ještě v minulém roce (uvedené jsou „kraje“, ale čísla se týkají krajských měst a jejich MHD, zdroj: novinky.cz):

Výraznější zlevnění jízdného i na ostatní kupony (měsíční, čtvrtletní) chtěli prosadit zástupci Změny, kteří argumentují, že právě tyto kupony si lidé nejvíce kupují, podle údajů dopravního podniku jde až o 85% cestujících. Ale tentokrát u Starostů již podporu nenašli.

Změna navíc prosadila referendum, když sehnala dost podpisů, kde figuruje otázka, kde občané mohou rozhodnout, zda má být jízdné pro seniory a děti zcela zdarma. To rovněž odmítají další strany, včetně Starostů, kteří dnes podpořili snížení ročního jízdného.

Na argument, že peníze v dopravním podniku budou chybět, odpovídají zástupci Změny skutečností, že se končí doba nevýhodné spolupráce dopravního podniku a BusLine a město tak ušetří desítky milionů ročně. Tato společnost, která na základě podezřelých a kritizovaných smluv téměř deset let provozuje ve městě na 40% linek, již vypověděla smlouvu, když jí město odmítlo vyplatit další kontroverzní desítky milionů za „přiměřený zisk“.

Na nevýhodnou spolupráci DPMLJ a BusLine upozorňuje roky právě Změna pro Liberec. Ostatní strany patřily mezi zastánce outsourcingu ze strany BusLine. Policie ale na jaře obvinila celou řadu lidí kvůli korupci a tunelování dopravního podniku. Jsou mezi nimi politici zvolení za ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS.

 

 

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Libereckou politiku možná čekají další výrazné změny. Vládní Starostové, ANO a Piráti měli koaliční jednání k současnému obvinění náměstka Jiřího Šolce (nestraník za ANO)
Korupční kauza na liberecké radnici vedené primátorem Jaroslavem Zámečníkem ( STAN/Starostové pro LK) se rozrůstá. Poslední dubnový den policie obvinila dalšího jeho náměstka, nestraníka
Je tomu právě 135 let, kdy tehdejší Liberec zažil do té doby nevídanou politickou událost. V prostoru Lidových sadů se sešlo 16 tisíc dělnic
Primátor Jaroslav Zámečník a jeho náměstek pro architekturu a veřejný prostor Jiří Janďourek (oba STAN/Starostové pro LK) slibují Liberečanům veřejné WC od nástupu do
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.