Kraj podpoří sdílená kola třemi miliony. Na automobilovou dopravu v centru Liberce dá ale čtvrt miliardy

Liberecký kraj připravil nový dotační program zaměřený na podporu sdílených kol, z něhož chce rozdělit tři miliony korun. Města regionu tak mají získat více prostředků na alternativní dopravu vůči osobní automobilové dopravě. V Liberci ale přitom kraj staví v samém centru parkovací dům za čtvrt miliardy, který další auta do centra stáhne.

Liberecký kraj připravil nový dotační program zaměřený na podporu sdílených kol, rozdělit chce tři miliony korun. Program na podporu městské mobility je určen pro desítku obcí s rozšířenou působností, o dotaci budou moci žádat od 3. května do konce června. Získat mohou od deseti tisíc do půl milionu korun, maximálně ale 70 procent nákladů, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Cílem projektu je snížení individuální automobilové dopravy ve vybraných obcích.

„Jedná se o pilotní projekt, u něhož se počítá s napojením na systém veřejné dopravy, cílem je usnadnit cestování, a to zejména tím, že lidé mohou po vystoupení z vlaku či autobusu pokračovat dál na kolech, přičemž by prvních 15 minut využití sdíleného kola bylo zdarma, a to především pro ty, kteří využívají aplikaci IDOLka,“ doplnil hejtman Martin Půta (STAN/Starostové pro Liberecký kraj). Zájem předběžně projevily Nový Bor, Česká Lípa, Liberec, Turnov nebo Semily.

„Já osobně projekt sdílených kol velice podporuji, jelikož je ekologický, ekonomicky výhodný a také přínosný pro zdraví lidí,“ doplnil hejtmana jeho náměstek pro dopravu a stranický kolega Jan Sviták.

V samotném Liberci ale kraj pěstuje jinou dopravní politiku. A to zcela opačnou. Jak upozornil jako první Náš Liberec, kraj v současné době staví přímo v srdci dolního centra Liberce parkovací dům pro své úředníky za téměř čtvrt miliardy korun.

Soutěž na parkovací dům vyhrálo sdružení firem Metrostav DIZ a OHLA ŽS s nabídkovou cenou 232 974 000 Kč. Vzniknout má 244 parkovacích míst, místo stávajících 138. Většina z nich je určena pro krajské úředníky a Liberecký kraj k výstavbě použije dotace určené pro město Liberec. Jedno parkovací místo tak vyjde na zhruba 955 000 Kč.

Věc má ale další zajímavý rozměr. Společnost Metrostav, která je i v Liberci hlavním obžalovaným subjektem v korupční kauze kolem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény, má totiž soudem zakázánu účast ve veřejných soutěžích.

Vedle neuvěřitelně vysoké ceny vznikajícího krajského parkhausu je nesporným faktem, že výstavba parkovacího domu přitáhne do libereckého centra ještě více osobní automobilové dopravy. Vedení kraje, ale i města Liberec přitom před veřejností proklamuje, že ji chce v centru Liberce (i jiných měst) omezovat.

Náš Liberec dlouhodobě upozorňuje na rozpor mezi proklamacemi politiků o chodcům a cyklistům přívětivém Liberci a realitou, kdy se, nejen, z libereckého centra stává regulérní parkoviště a lidé, zeleň a veřejný prostor jsou vytlačováni na úkor automobilů.

Subscribe
Upozornit na
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Náš Liberec přináší otevřený pohled na to, jak, dle policie, probíhalo zadání miliardové zakázky na rekonstrukci plaveckého bazénu na Tržním náměstí v Liberci.
Investigativní zjištění našeho webu zajímají republiková média již týden. Poslechněte si jeden z nejsledovanějších českých podcastů, 5:59 Lenky Kabrhelové na Seznam Zprávách, který se
Reakce koaličních stran Starostů, ANO a Pirátů na nebývalou krizi důvěryhodnosti je ubohá. Bez jakékoliv sebereflexe vykládají aktuální korupční jako selhání jednotlivců. Opomíjejí ovšem
STAN/Starostové pro Liberecký kraj, ANO a Piráti vypověděli smlouvu ODS po sérii odhalení, které minulý týden přinesl Náš Liberec a která, dle policie, dokumentují,